Utlysning av arbetsvistelse för professionellt verksamma inom teaterområdet

2021-01-22

Region Uppsala utlyser i samarbete med Hållnäs konstkoloni, möjlighet till arbetsvistelse måndag – söndag under vecka 34, 2021 på vackra Hållnäshalvön i Norduppland. Vistelsen är tänkt som ett tillfälle till fördjupning och utveckling av den egna konstnärliga verksamheten. Sista ansökningsdag för arbetsvistelsen är söndag den 28 februari.

Vistelsen kräver ingen slutproduktion. Det finns dock möjlighet att genomföra en publik aktivitet för en mindre grupp lokalboende/sommargäster om man så önskar – men detta är frivilligt och sker i överenskommelse med Hållnäs konstkoloni och förutsätter att eventuella restriktioner i augusti tillåter publika aktiviteter. I det fall vistelsen innefattar en publik aktivitet, kan den förlängas med två dagar.

Om vistelsen

Alla professionellt verksamma inom teaterområdet, i hela landet, är välkomna att söka och det går även bra att bjuda in medsökande från andra konstområden.

Vistelsen gäller för max 6 personer. Under vistelseveckan ingår boende, lagad vegetarisk lunch – men ej frukost och middag. Det finns tillgång till studio och verkstäder och möjlighet att låna verktyg och symaskin. Kaffe och te finns tillgängligt i både ladan och gästhus. Det ingår också ett stipendium på 5 000 kronor för övriga omkostnader som till exempel resor, mat och material.

Boendet

Ni bor nära arbetslokalerna i en separat sommarstuga med enkel standard. Boende i Hållnäs konstkoloniTvå dubbelrum med två enkelsängar vardera, fullt utrustat kök och badrum med dusch och torrtoalett. Det finns också en vedeldad köksspis och en kamin i vardagsrummet samt en härlig uteplats i söderläge. Lakan och handdukar finns. Ett extra dubbelrum med två enkelsängar finns i en annan byggnad i närheten. Det är en fördel om den/de sökande har tillgång till egen bil eftersom kollektivtrafiken är begränsad i området. Det finns cyklar att låna för att ta sig runt i närområdet.

Praktisk information

HållnäsladanHållnäs konstkoloni är en familjeägd residensverksamhet i skogen nära havet i Norduppland. Den nytransformerade ladugården från 1940-talet rymmer tre rustika studio- och ateljéutrymmen. Dansstudion i den gamla logen (45 m²) har högt i tak och ett sviktat dansgolv, täckt med en 3 mm dansmatta av naturgummi. De stora ladugårdsdörrarna kan vid behov öppnas. Väggar och tak är oisolerade men det finns värmeslingor under golvet för komfortvärme under kyliga dagar. Den stora ateljén på övervåningen har trägolv och stort ljusinsläpp. Det finns en mindre verkstad intill med högt i tak, betonggolv och en separat ingång med balkong mot väster. På nedervåningen finns kök och badrum samt utrymme för gemensamma måltider, möten och fika. Här finns en vedeldad kamin att samlas kring på kvällar eller ruggiga dagar. På ladans soliga södersida finns plats för både grillkvällar och utomhusprojekt. Under sommartid är konstkolonin ibland värd för unga, internationella volontärer som engageras i köksträdgården och diverse byggprojekt. Det finns möjlighet för gästande konstnärer att delta i gemensamma fikapauser och eventuella andra aktiviteter, men det är också möjligt att vara mer avskild från familjen och andra gäster.

Ansökan

Skriv ett kortfattat brev om vem du/ni är och din/er profession. Beskriv verksamheten och vad du/ni vill använda vistelseveckan till. Berätta vad du/ni vill utveckla och vilka du/ni eventuellt vill samarbeta med. Om du/ni skickar in ansökan via e-post ska brevet vara ett bifogat dokument.

Ange kontaktuppgifter till samtliga sökande. Det går utmärkt att ansöka om vistelse för endast en person. Stipendiet på 5 000 kronor ingår oavsett antal sökande.

Ansökan skickas till Anneli Olsson, Kultur och bildning, Region Uppsala, 751 85 Uppsala. Märk kuvertet ”arbetsvistelse”. Det går också bra att ansöka via e-post: kultur@regionuppsala.se med ärendetext ”arbetsvistelse teater”.

Sista ansökningsdag är den 28 februari. Beslut fattas inom 4 veckor efter sista ansökningsdag.

Region Uppsala följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och eventuella restriktioner kan därför medföra att vistelsen ställs in.

Läs mer om Hållnäs konstkoloni

För mer information och bilder se Hållnäs konstkolonis hemsida www.hallnaskonstkolonisv.wordpress.com

Anneli Olsson

Reception Regionens hus