Utlysning av internationellt residens inom film

2023-04-24

Region Uppsala utlyser residens inom filmområdet som sträcker sig över fyra veckor och ger en professionell filmare verksam i Europa möjlighet att vistas i Uppsala län.

Residenset ger en internationell filmare tid till egen förkovran och till inspirerande möten med regionala filmare och filmstudenter. I ett samarbete med Uppsala Kortfilmfestival förväntas filmskaparen presentera sitt arbete under festivalveckan.

Residenset är förlagt till Region Uppsala folkhögskola i Wik i Uppsala kommun och till Nordens folkhögskola Biskops-Arnö, i Håbo kommun. Båda ligger naturskönt söder om Uppsala på 20 km respektive 45 km avstånd. I samarbete med Uppsala Kortfilmfestival förväntas även ett publikt samtal i oktober som planeras i samråd med Kortfilmfestivalen.

Residenset spänner över perioden från den 2-29 oktober 2023.
Sista ansökningsdag är den 2 maj 2023.

Läs mer om filmresidenset

Louise Bown