Utlysning av residens för professionellt verksamma inom teaterområdet

2022-02-02

Region Uppsala utlyser i samarbete med Hållnäs konstkoloni, möjlighet till residens måndag – söndag under vecka 34, 2022 på vackra Hållnäshalvön i Norduppland.

Residenset är tänkt som ett tillfälle till fördjupning och utveckling av den egna konstnärliga verksamheten. Residenset kräver ingen slutproduktion. Det finns dock möjlighet att genomföra en publik aktivitet för en mindre grupp lokalboende/sommargäster om man så önskar – men detta är frivilligt och sker i överenskommelse med Hållnäs konstkoloni och förutsätter att eventuella restriktioner i augusti tillåter publika aktiviteter. I det fall residenset kommer att innefatta en publik aktivitet, kan vistelsen förlängas med två dagar.

Alla professionellt verksamma inom teaterområdet, i hela landet, är välkomna att söka och det går även bra att bjuda in medsökande från andra konstområden.

Residenset gäller för max 4 personer. Under residensveckan ingår boende, lagad vegetarisk lunch – men ej frukost och middag. Det finns tillgång till studio och verkstäder och möjlighet att låna verktyg och symaskin. Kaffe och te finns tillgängligt i både ladan och gästhus. Det ingår också ett stipendium på 6 000 kr för övriga omkostnader som till exempel resor, mat och material.
Sista ansökningsdag för residenset är söndag den 27 februari.

Boendet

Ni bor nära arbetslokalerna i en separat sommarstuga med enkel standard. Två dubbelrum med två enkelsängar vardera, fullt utrustat kök och badrum med dusch och torrtoalett. Det finns också en vedeldad köksspis och en kamin i vardagsrummet samt en härlig uteplats i söderläge. Lakan och handdukar finns. Ett extra dubbelrum med två enkelsängar finns i en annan byggnad i närheten.

Boende Hållnäs

Ansökan

Ansökan skickas via e-post till  kultur@regionuppsala.se. Bifoga ett dokument med information om vad residenset ska användas till.

Mer information och bilder

Besök Hållnäs konstkolonis hemsida  eller hitta dem på Instagram och Facebook. Det är en fördel om den/de sökande har tillgång till egen bil eftersom kollektivtrafiken är begränsad i området.

Anneli Olsson

Reception Regionens hus