”Utsnitt” – konst från Region Uppsala på Kulturhuset Storbrunn i Östhammar

2020-08-25

Torsdagen den 27 augusti öppnar utställningen ”Utsnitt” på Kulturhuset Storbrunn i Östhammar. Konstenheten vid Region Uppsala har sammanställt en kollektion med nyinköpta och äldre verk för att visa utvalda delar av den konst som finns i Region Uppsalas olika verksamheter.

Elin-Odentia_Borrow-my-gaze-let-our-movments-interwine_2018-640px.jpg

Elin Odentia, Borrow my gaze, let our movements intertwine (2018)

Utställningen lyfter fram verk i olika tekniker och uttryck och syftar till att väcka frågor om den offentliga konsten och vilken funktion den fyller i det offentliga rummet. I anslutning till utställningen kommer Östhammars kommun att producera en digital visning av utställningen som man kommer kunna ta del av på Storbrunns digitala visningsrum storbrunn.se/konstrummet/ för de som inte kan ta del av utställningen på plats eller vill ha en fördjupad ingång till verken.

Utställningen kommer att gå på turné bland länets kommuner med start i Östhammar. Syftet med turnén är att hitta alternativa utställningsrum för Region Uppsalas konst och aktivera frågor om konstens roll på platserna den besöker.

I Storbrunn går utställningen att se mellan den 27 augusti och 26 september under kulturhusets öppettider; läs mer om Kulturhuset Storbrunn på storbrunn.se.

Henrik-Eriksson_utan-titrl_2020-640px.jpg

Henrik Eriksson, Utan titel (2020). © Henrik Eriksson/Bildupphovsrätt (2020).

Katarina_Mistal_grimsvötn_krater-II_2017-640px.jpg

Katarina Mistal, Grímsvötn krater II (2017)

Fotograf: Klas Hällerstrand

Eira Langaas