Utställningen Utsnitt till Älvkarleby

2021-08-23

Den 24 augusti öppnar utställningen ”Utsnitt” på Älvkarleby folkbibliotek i Skutskär. Konstenheten vid Region Uppsala har sammanställt en kollektion med nyinköpta och äldre verk för att visa utvalda delar av den konst som finns i Region Uppsalas olika verksamheter.

Utställningen lyfter fram verk i olika tekniker och uttryck och syftar till att väcka frågor om den offentliga konsten och vilken funktion den fyller i det offentliga rummet.

Bild: Katerina Mistal : Grimsvötn krater II

Utställningen är på turné bland länets kommuner och har hittills gjort nedslag i Tierp, Östhammars och Knivsta kommuner. Syftet med utställningen är att hitta alternativa utställningsrum för Region Uppsalas konst och aktivera frågor om konstens roll på platserna den besöker.

Utställningen pågår 24 augusti - 9 september

På Älvkarleby folkbibliotek går utställningen att se mellan den 24 augusti och 9 september under bibliotekets öppettider. Vernissage äger rum 24 augusti klockan 16.00. På plats finns då Eira Langaas, konstkonsulent Region Uppsala och Per Lidvall, kultursekreterare i Älvkarleby kommun för att berätta om utställningen.

Utställningen kan även upplevas digitalt. Moa Höglund, konstpedagog på Konstenheten Region Uppsala, ger en introduktion till utställningen i filmen, se nedanför.

Visning av utställningen Utsnitt på YouTube.

Se filmen här!