Utsnitt på Offkonsten! c/o stadsteatern

2022-01-24

Den 8 februari 2022 öppnar dörrarna åter igen till Offkonsten! c/o stadsteatern på Uppsala stadsteater. Först ut är vandringsutställningen Utsnitt som tidigare visats i Tierp, Östhammar, Älvkarleby och Knivsta kommuner.

Elin Odentia, Borrow my gaze, let our movements intertwine (2018)

I Utsnitt visas ett utsnitt av den konst som vanligtvis hänger i Region Uppsalas lokaler. Det är en kollektion med verk skapade av både äldre och yngre konstnärer, vissa välkända, andra i början av sin karriär. Besökaren möter målningar, skulpturer och fotografier som visar på den bredd av uttryck som ryms i Region Uppsalas konstinnehav. Utsnitt vill väcka frågor om den offentliga konsten och vilken funktion den fyller i det offentliga rummet.

Utställningen finns en våning upp på Uppsala stadsteater och pågår mellan 8 februari – 3 juni 2022 och har samma öppettider som teatern.

Offkonsten! c/o stadsteatern

I ett samarbete mellan Uppsala kommuns enhet för offentlig konst, Region Uppsalas enhet för kulturutveckling och konstenhet samt Uppsala stadsteater visar vi utställningar för allmänheten som på olika sätt belyser arbetet med offentlig konst: idéer, processer, exempel på kollektioner för institutioner, pedagogiskt arbete och konst ur samlingarna.

Är du nyfiken på att veta mer om Utsnitt?

Passa då på att ta del av denna introduktionsvisning inför ditt besök: Visning av utställningen Utsnitt – YouTube