Vinnarna i Region Uppsalas deltävling av Noomaraton 2023 är utsedda

2023-09-15

Den regionala deltävlingen i Noomaraton 2023 är avslutad och vinnarna har sin biljett till riksfinalen i Stockholm den 7 oktober.

Noomaraton-2023-liten.jpg

Årets upplaga av deltävlingen i länet lockade ett rekorddeltagande. Över 60 personer var ute och filmade i länet den 2-3 september utifrån temat ”Nya vänner”.

Det är otroligt kul att så många deltog i tävlingen och att vi har fått se bidrag med både hög kvalitet och bredd. Spännande med alla tolkningar av temat ”Nya vänner”. Nu hoppas vi att våra bidrag går långt i riksfinalen, berättar Louise Bown, verksamhetsutvecklare film vid Region Uppsala.

De två vinnande filmerna som går vidare till riksfinalen i Stockholm den 7 oktober är:

Terrence & Jagger av lag AV Club (Viktor Elofsson, Alexandra Elofsson, Henric Hammarslätt, Manne Hedén) samt Livet och alla dess underbara hållplatser av lag Morning Light (Rohan Hassan, Amina Hassan, Rahat Hassan, Tariq Hassan).

Noomaraton är en filmtävling på tid (24 timmar) som genomförs i flera län samtidigt första helgen i september varje år. Alla kan delta – gammal som ung, amatör som proffs.

Läs mer om Noomaraton

Louise Bown