Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Bildpolicy
Fotograferade bilder, illustrationer och ikoner är alla viktiga visuella element i vår grafiska manual. De kompletterar varandra och stärker kommunikationen på olika sätt.
Översikt
I kombination med vår gula färg är de en viktig del av vår visuella identitet och eftersom olika situationer och sammanhang kräver olika typer av bilder utesluter vi i vår marknadskommunikation varken det ena eller det andra, eller en kombination.
Fotograferade bilder (inklusive film)
Fotografier ger ett mänskligt ansikte och skildrar verkligheten, känslor, ögonblick och händelser med liv och rörelse, och berättar en berättelse.
Illustrationer
Illustrationer är flexibla och kan användas för att visualisera komplexa idéer, skapa ett lekfullt uttryck eller kommunicera på ett sätt som är svårare att uppnå med fotografi.
Ikoner
Ikoner används främst för att förenkla och vägleda användarupplevelser. De är särskilt effektiva för att snabbt kommunicera funktioner eller kategorier utan att använda text.
AI-genererade bilder och illustrationer
Eftersom UL har ett autentiskt bildspråk rekommenderas inte användning av AI-genererade bilder. Om det i visst sammanhang ändå är befogat, ange då alltid att bilden är AI-genererad i anslutning till bilden.
Fotografi, manér & GDPR
Bildspråk
Ett gemensamt bildspråk skapar igenkänning och ger en sammanhållen visuell identitet. Bilderna ska spegla människor som bor, lever och arbetar i länet – både före resan, under resan och framme vid resmålet. Genom att visa verkliga situationer skapar vi en inspirerande och trovärdig bild av kollektivt resande.
Ton och känsla
Bilderna ska kännas levande, äkta och inkluderande. De ska förmedla en varm och mänsklig ton som gör att mottagaren kan känna igen sig och bli inspirerad. Naturligt ljus och okonstlade miljöer är viktiga för att skapa ett genuint uttryck.
Riktlinjer
Vi undviker uppställda poser, onaturliga situationer och bilder som är manipulerade eller överdrivet arrangerade. Bilderna ska kännas rena och snygga utan för mycket som stör i bakgrunden.
GDPR/Schrems
Avbildning av levande personer, direkt eller indirekt, och vilka personuppgifter som får lagras hur och var, regleras och/eller påverkas av dataskyddsförordningen (GDPR) och Schrems II. Samtycke från avbildad person behövs alltid.
Normkritik och inkludering
Vi tänker normkritiskt och inkluderande och undviker stereotyper. Modeller ska spegla världen i stort, och alla människor – oavsett kön, könsidentitet, hudfärg, religion, kroppsform, funktionsvariation, sexuell läggning och ålder – är en självklar del av vår målgrupp.
Fotografi, kategorier
Det finns många olika bildbehov för olika situationer, sammanhang och kanalval men vår grund för fotografiska bilder är människor, trafiksituationer och detaljer.
Bilder på människor kan visa resesituationer – ombord på en buss, på en perrong, köpandes en biljett i en automat, på UL Center osv. Men de kan också visa människor som man av sammanhanget
förstår har tagit sig någonstans, eller mött någon, med hjälp av våra bussar och tåg.
För bilder på trafiksituationer är vi noga med att välja motiv som är representativa för den bild vi vill förmedla av UL. Är våra bussar och tåg med, väljer vi i första hand moderna, fräscha och rena fordon.
Detaljbilder använder vi för att lyfta fram objekt, skyltar och symboler som rör själva resandet.
Naturligtvis finns det tillfällen då det finns fler än en situation – människor som väntar på en buss som rullar in på hållplatsen till exempel. Bestäm då vad som ska vara det centrala – om det är människorna, bussen eller en detalj som är det viktiga i just det
här sammanhanget. Tänk också på att bilden inte alltid måste vara en exakt återspegling av textinnehållet.
Exempel på hur vi använder fotografiska bilder i olika sammanhang finns i manualen.
Illustrationsmanér
Illustrationerna bygger på enkelhet, rena linjer och avsaknad av tredimensionella effekter som skuggor, gradienter och texturer. Stilen betonar minimalistiska former med enkla element som gör det lätt att förstå budskapet snabbt, utan att det blir barnsligt.
För att ändå uppnå olika dimensioner appliceras detaljer i olika nivåer. Det skapar en dynamik och en flexibilitet. Det går att använda en illustration i sin helhet, eller valda detaljer ur den.
Beroende på detaljrikedom och färg används outlines. Men outlinen är inte fast, utan appliceras utifrån bakgrundston och de detaljer som utgör den aktuella illustrationen. Det kan alltså variera.
Färgpaletten för illustrationer är bredare än vår vanliga färgpalett, men alla färger används inte i en och samma illustration. Färre färger skapar ett stilrent manér där budskapet är rent och tydligt,
utan komplexa färgövergångar.
Exempel på hur vi använder illustrationer i olika sammanhang finns i manualen.
Ikoner
Våra ikoner använder vi för att förenkla och förtydliga budskap och information, och för att guida dem som reser med oss. Ikonerna gör det lättare att snabbt avläsa information och innehåll. Vi använder
dem i trycksaker, på ul.se, i appen, på skyltar med mera. De är ritade för att harmoniera med vår logotyp och vårt profiltypsnitt.
Ikonerna är alltid enfärgade och i de allra flesta fall svarta. Ikonerna är i första hand gjorda för att användas i mindre format.
Tänk på att använda ikonerna konsekvent – använd dem inte för olika betydelser i olika sammanhang. Ikonbiblioteket uppdateras och kompletteras utifrån behov.
Hör av dig till ansvariga kommunikatörer om det är någon ikon du saknar.
Exempel på hur vi använder ikonerna i olika sammanhang finns i manualen.