Logotyp

Vår logotyp har extremt hög kännedom i Uppsala län och för de allra flesta är den synonym med kollektivtrafik.

Utföranden

Genom åren har vi laddat den med både mjuka värden och nytta, och idag är den en självklar del av många människors vardag. Därför ska vi vara noga med hur vi behandlar den och vårda den ömt.
Logotypen ska i första hand användas i sitt grundutförande – svart mot ljus botten. I de fall där det inte är möjligt att använda den svarta logotypen finns en vit variant. Logotypen får inte förekomma
i någon annan färg än svart eller vit. Logotypen får inte heller på annat sätt ritas om eller förvrängas. Vi använder inte logotypen som en del i ett produktnamn, och inte heller i löpande text.

Profilbild/avatar

För sociala medier finns färdiga profilbilder/avatarer för att säkerställa att UL har ett stringent utseende i digitala kanaler.

Animerad logotyp och ljudlogotyp

Det finns en animerad logotyp och en ljudlogotyp.

Frizon

För att vår logotyp ska komma till sin rätt och framträda tydligt är det viktigt att säkerställa en frizon runt den. Inga texter, bilder eller grafiska element får placeras innanför frizonen.

Kontaktrad

Telefonnummer eller hänvisning till webbsidan placeras i anslutning till brödtext eller CTA.

Placering och storlek

Vår logotyp placeras nere till höger eller uppe till vänster – den inleder eller avslutar beroende på sammanhang. På kontorstrycksaker, rollups och på ul.se ligger logotypen till exempel uppe till vänster medan den på affischer, annonser och foldrar ligger
nere till höger.

I sammanhang där logotypen används fristående, till exempel på en flagga, i sociala medier eller i slutet av en film, gör sig logotypen bäst centrerad.

Nedan finns exempel på logotypens storlek för olika format. Måtten är riktvärden. En logotyp som placeras i en bild kan exempelvis behöva vara lite större än en som placeras mot ljus enhetlig bakgrund för att bli tydlig.

Logotypens höjd  och format

34 mm – A3
24 mm – A4
17 mm – A5
12 mm – A6
12 %* – 16:9, 1:1
*Av formatets totala höjd i pixlar eller mm.

Om formatet du ska använda inte finns listat får du optiskt säkerställa att storleken motsvarar de listade rekommendationerna.
Logotypens minsta tillåtna storlek är 8 mm.

Regionmärkning

UL:s huvudman, Region Uppsala, ska synas i alla kommunikativa enheter och uttag genom den obligatoriska regionmärkningen i kombination med UL:s logotyp. Märkningen består av Region Uppsalas symbol och texten ”UL är en del av Region Uppsala”.
Märkningen får inte användas på egen hand, logotypen maste alltid finnas med på samma yta.

I flersidiga enheter behöver regionmärkningen inte finnas med på varje sida. Det räcker om märkningen finns med på första sidan.

Undantag

I egna sociala mediekanaler där det inte är tekniskt möjligt att använda märkningen i kombination med profibilden ska märkningen ersättas av texten ”UL är en del av Region Uppsala” i kontobeskrivningen.
Observera att för annonsering i sociala kanaler gäller samma riktlinjer som för annan kommunikation.

I de fall då regionmärkningen skulle understiga minsta tillåtna höjd (5 mm) utgår den.

Generellt ska regionmärkningen inte användas på vägvisande skyltar och bussar.

Varianter

Regionmärkningen finns i en svart och en vit variant. Använd den som syns bäst mot bakgrunden. Det är inte tillåtet att ändra färg eller på annat sätt förvränga märkningen.

Storlek

Visuellt ska regionmärkningen inte vara större än UL:s logotyp. I tabellen till höger finns rekommenderade storlekar pả märkningen. När dessa följs tillsammans med rekommendationerna för logotypen blir relationerna korrekta och balanserade. Minsta tillåtna storlek (höjd) är 5 mm. I de fall då regionmärkningen skulle understiga minsta tillåtna höjd (5 mm) utgår den. Om formatet du ska använda inte finns specificerat i tabellen, utgå från det format som är
mest likt.

Frizon

Frizon vid regionmärkningen avgörs av x-höjden på UL:s logotyp. Frizonen ska vara samma som frizonen vid logotypen på aktuell yta. För att veta hur stor frizonen ska vara behöver du alltså först
avgöra logotypens storlek.

Primär placering

Börja med att välja placering av logotyp och placera därefter regionmärkningen i motstående hörn.

Sekundär placering

I vissa sammanhang, exempelvis i en film, i sociala medier eller som en start- eller slutbild i en film, kan en centrerad variant vara motiverad. Exempel på slutbild i film visas i manualen.