Logotyp

Modervarumärket Region Uppsala är den primära avsändaren som ska användas för vår kommunikation. Logotypen består av symbolen kungsängsliljan kombinerad med ”Region Uppsala”.  

Huvudlogotypen 

Den primära logotypen är i grundutförandet liggande med liljeröd symbol och grå text. Den ska alltid användas i första hand, för all central och förvaltningsövergripande verksamhet och kommunikation. 

Logotypen får inte beskäras, roteras, förvrängas eller på annat sätt ritas, färgas eller typograferas om. Den ska alltid placeras så att den är tydlig och läsbar. 

Alternativa versioner av logotypen 

När den primära logotypen inte fungerar finns alternativa logotyper. Dessa ska användas sparsamt och bara när det är absolut nödvändigt. Till exempel när den primära logotypen inte får plats eller när det är en för mörk bakgrund. 

Sekundär logotyp 

Den sekundära logotypen kan användas vid de tillfällen då ytan inte är optimal för den primära liggande logotypen. Den sekundära logotypen har ett stående format med centrerad text under symbolen.  

Alternativ versioner 

Logotypen finns i en vit och en svart version. Dessa används när den primära logotypen inte går att använda på grund av exempelvis bakgrundsfärgen.   

Verksamhetslogotyper

En handfull av Region Uppsalas verksamheter har behov av att kommunicera direkt med specifika målgrupper och har en egen logotyp. Verksamheter med egen logotyp använder Region Uppsalas symbol (kungsängsliljan) och sitt verksamhetsnamn.   

Verksamhetslogotypen finns endast med vänsterställd symbol och texten till höger.   

Vilka verksamheter som får ha en egen logotyp beslutas av Region Uppsalas kommunikationsdirektör. Verksamheter som inte har en egen logotyp får inte ta fram egna logotyper eller märken. 

Placering och storlek 

Logotypen placeras i första hand i övre eller nedre vänstra hörnet. I till exempel film eller på en flagga kan logotypen centreras. 

För att vår logotyp ska komma till sin rätt och framträda tydligt är det viktigt att säkerställa en frizon runt liljan. Frizonen motsvarar halva liljan. Inga texter, bilder eller grafiska element får placeras innanför frizonen eller till vänster om symbolen. Samma frizon gäller runt primär och sekundär logotyp samt verksamhetslogotyper. 

På små ytor, till exempel i vissa digitala enheter och på profilprodukter, kan man få tumma på frizonsregeln, men sträva alltid efter att ha minst en halv lilja luft runt logotypen. 

Logotypens storlek 

För att logotypen alltid ska vara tydlig och läsbar är minsta tillåtna höjd 7 millimeter. Mindre storlekar än så gör att texten i logotypen inte blir läsbar. Det betyder att alla format som är mindre än A5, till exempel visitkort, har en logotyp där symbolen är 7 millimeter hög. 

Logotypens storlek på vanligt förekommande format: 

  • A2: 20 millimeter 
  • A3: 14 millimeter 
  • A4: 10 millimeter 
  • A5: 7 millimeter 

Regionmärkning  för fristående varumärken

Region Uppsala har två fristående varumärken: Akademiska sjukhuset och UL. De har egna logotyper och grafiska profiler, men det ska tydligt framgå att de tillhör Region Uppsala genom regionmärkningarna ”Akademiska sjukhuset är en del av Region Uppsala” respektive ”UL är en del av Region Uppsala”. Den ska alltid användas i kombination med den egna logotypen.

Regionmärkningen finns som färdiga symboler för respektive varumärke. Akademiska sjukhuset och UL har mer ingående information om detta i sina egna grafiska profiler. 

Kontakt

Kontakta kommunikations- och informationsavdelningen om du har frågor: kommunikation@regionuppsala.se.