Samprofilering

Region Uppsalas logotyp behöver ibland kombineras med andra avsändare, till exempel vid samarbeten med kommuner, andra regioner, myndigheter, skolverksamheter eller organisationer och aktörer som arbetar på uppdrag av oss.

Det kan ibland vara svårt att sätta regler kring samprofilering, när flera aktörer ska synas tillsammans. Särskilt när flera aktörer är jämbördiga avsändare. Här försöker vi visa vad som gäller vid olika  scenarier.

Region Uppsala som tongivande avsändare

När Region Uppsala är tongivande avsändare används enbart Region Uppsalas grafiska profil. Övriga avsändare skrivs ut i text eller visas med logotyper i uttagets nederkant tillsammans med formuleringen ”Region Uppsala i samarbete med:” som placeras under bården.

Visa samarbetspartners

Att få till en rad med olika avsändare/logotyper snyggt och tydligt är svårt, men försök återge avsändarna på ett samlat sätt. Några tips för att lyckas är:

  • Placera partnerlogotyperna på rad eller skriv ut dem i text om det är väldigt många. En tumregel är att sektionen med partnerlogotyper inte bör ta upp mer än 1/6 av uttagets höjd.
  • Avsändare i text kan med fördel sammanfattas med till exempel ”Region Uppsala i samarbete med kommunerna i Uppsala län” eller ”Region Uppsala i samarbete med Sveriges regioner” istället för att skriva ut varje kommun eller region.
  • Separera alltid avsändarna med ett lodrät streck, även när de skrivs ut i text.
  • Partnerlogotyperna ska vara mindre än Region Uppsalas logotyp. Justera storleken optiskt så att intrycket blir att partnerlogotyperna är lika stora.
  • Vid fler än tre logotyper rekommenderas att i första hand använda helt svarta/enfärgade partnerlogotyper placerade mot vitt.

Jämbördig avsändare

När Region Uppsala agerar som jämbördig avsändare rekommenderas att någon av aktörerna beslutas ta rollen som huvudavsändare, även om de bidrar lika mycket till projektet. Det förenklar för mottagaren och håller kostnader nere.

Kan inget beslut om huvudavsändare tas ska ingen av aktörernas grafiska profil användas, istället appliceras en helt neutral design. Detta bör undvikas eftersom det är kostsamt, tar tid och blir otydligt för målgruppen. För att effektivisera har vi tagit fram enkla förslag på hur en neutral design kan utformas. Du kan hitta dem i sin helhet i den grafiska manualen.

Vid extraordinära sammanhang där beslut om huvudavsändare eller neutral design inte kan tas, kan undantag göras. Undantag beslutas av alltid av kommunikationsdirektören.

Underordnad avsändare

Den tongivande partens grafiska profil används när vi är en underordnad avsändare. Logotyp för samarbeten finns endast med som samarbetspartner och inga andra av Region Uppsalas identitetsskapande element såsom typografi, färger, ikoner, bilder och illustrationer får användas. Logotypen för samarbeten bör inte ersättas av text annat än i undantagsfall.

Särskilda logotyper finns framtagna för samarbeten där vi är underordnad avsändare, uppdragsgivare eller finansiär. De finns i för följande situationer:

  • På uppdrag av: …
  • Finansieras av: …
  • I samarbete med: …