Varumärkesberättelse

Region Uppsalas varumärke är summan av alla de uppfattningar och dagliga möten som sker med och inom verksamheterna. Att säkerställa att målgrupperna har en god bild av våra verksamheter är viktigt ur ett demokratiskt perspektiv, men även av flera andra skäl, som till exempel för vår kompetensförsörjning. En tydlighet i arbetet med Region Uppsalas varumärke är också viktigt internt för att bygga kännedom och stolthet om fler verksamheter än den som en medarbetare själv arbetar inom.  

Styrkan i vårt varumärke avgörs av kvaliteten i varje verksamhets service och tjänster. Men också att vi tillsammans kommunicerar vårt gemensamma varumärke Region Uppsala, och att det stämmer överens med hur vi vill uppfattas och vad vi vill stå för. Med ett konsekvent och tydligt tilltal och utseende bygger vi närvaro och relationer med våra målgrupper. Och med en sammanhållen bild av den service och de tjänster vi erbjuder blir varje enskild verksamhet del i ett större sammanhang. 

Den grafiska identiteten skapar förutsättningar för bra och effektiva lösningar i hela Region Uppsalas kommunikationssystem. Ambitionen är att den ska vara lättarbetad och konsekvent, med tillgänglighet i fokus. Att den inte tar egen plats i onödan utan ger utrymme för nyskapande i de budskap som behövs i varje enskilt fall. Det är kommunikationsdirektören som är högst ansvarig för Region Uppsalas grafiska identitet.