”Den inre och yttre resan” – konstutställning i Örsundsbro

2020-08-13

Till Gamla bion i Örsundsbro har fyra konstnärer bjudits in som på var sitt sätt undersöker och beskriver ”Den inre och yttre resan”. Utställningen öppnar den 20 augusti och är en del av projektet ”Konst tar plats” som är ett samarbete mellan Region Uppsala och Uppsala Konstnärsklubb.

Solitude-Jessica_Faiss-640px-.jpg

Stillbild från videoverket "Solitude" av Jessica Faiss. Foto: Jessica Faiss.

Jessica Faiss visar en video som på ett starkt och fantasieggande sätt gestaltar temat: en ensam resa i ett uppländskt landskap. Johan Fremlings fantastiska kolteckningar visar på det mörker och hot som finns i vår omvärld. Margareta Fundelius visar målningar som på ett personligt och färgsprakande sätt behandlar livets"Den sista leken" Margareta Fundelius. Foto Margareta Fundelius resa i en serie som hon kallar ”Den sista leken”. Kajsa G Sjölén ger i sin skulptur oss en möjlighet att själva skapa en film på den egna mobilen: en resa i ett inre, för ögat dolt, landskap.

Gamla bion har en intressant historia. Den speciella byggnaden inrymmer ett fantastiskt gammalt snickeri på nedervåningen med biosal på övervåningen. Det var på 1920-talet som möbelsnickaren Edvard Johansson byggde om sin verkstad till biograf för att bejaka sin son Elis stora filmintresse. Cinema Paradiso i Örsundsbro blev ett stort folknöje under 30- och 40-talen, här visades film två–tre gånger i veckan. Efter vikande besöksantal visades den sista filmen 1959 och huset bommades igen. Efter närmare 30 år i dvala bildades Föreningen Gamla Bion i Örsundsbro med syfte att rädda den svårt förfallna byggnaden och återigen fylla den med innehåll. 1992 kunde bion återinvigas efter varsam renovering av föreningsmedlemmar. Filmvisningar, konserter och utställningar har fyllt rummen varje år och bion och snickeriet har även visats som museum.

Konsten kan precis som filmen ta med betraktaren på en resa av nya upplevelser och känslor. Den ger oss ett tillfälle att sjunka in i en annan värld för att bli road, skrämd, betagen eller fly från en grå vardag. Kom och upplev “Den inre och yttre resan” på Gamla bion! Utställningen är öppen under perioden 20–23 augusti samt 27–30 augusti, torsdag, fredag klockan 14–18, lördag, söndag klockan 12–16.

Bygg din egen farkost: workshop för barn 6–12 år

Workshopen utgår från utställningen ”Den inre och yttre resan”. Skapa din egen fantasifarkost med ståltråd, garn, trä och det du kan hitta i naturen. Lördag 22 augusti klockan 13–14 i Gamla bion, Örsundsbro. Gratis. Vi håller till utomhus. Max antal deltagare 10 st. Först till kvarn! Pedagog: Stuart Mayes.

Projektet ”Konst tar plats”

Utställningen i Örsundsbro är en del av projektet ”Konst tar plats”. Sedan hösten 2018 har flera konstutställningar och -evenemang arrangerats utanför länets större städer, på platser där det vanligtvis inte visas konst. ”Konst tar plats” är ett samarbete mellan Region Uppsala och Uppsala Konstnärsklubb, under ledning av Katarina Sundkvist Zohari.

Bildinfo

Längst upp ser vi en stillbild från videoverket "Solitude" av Jessica Faiss. Foto: Jessica Faiss. Den andra bilden visar en målning ur serien "Den sista leken" av Margareta Fundelius. Foto: Margareta Fundelius.

Eira Langaas

Konstkonsulent, Kulturutveckling, Region Uppsala

E-post: eira.langaas@regionuppsala.se

Katarina Sundkvist Zohari