K-Complex – dans mellan vakenhet och sömn på Uppsala konstmuseum

2020-10-15

Uppsala konstmuseum och Region Uppsala presenterar dansverket K-Complex den 22 oktober och den 21 november. Verket är del ett av ett större projekt där dansaren och koreografen Nicole Neidert har undersökt den fina linje som skiljer vakenhet och sömn och hur det påverkar kroppars rörelser.

Två dansare som framför dansverket K-Complex av Nicole Neidert
Fotograf: Stefan Westrin

Den 30 minuter långa föreställningen blir en sinnlig upplevelse som glider mellan suggestiva stämningar, där dansarnas rörelser bryter in. Föreställningen framförs i utställningen Himlen är blå och solen är en klocka och den fysiska närvaron av kroppar, genom textila skulpturer och måleri av konstnärerna Filippa Arrias och Pauliina Turakka Purhonen, bidrar med ytterligare ett element i upplevelsen. Som en del av researcharbetet har Nicole Neidert även arbetat med två textila skulpturer av människor i skala 1:1 av Pauliina.

Efter föreställningen följer ett samtal mellan Nicole Neidert, Rebecka Wigh Abrahamsson intendent på Uppsala konstmuseum och Eva Forsberg Pejler, danskonsulent vid Region Uppsala.

Föreställningarna är ett led i det fortsatta samarbetet mellan Region Uppsala och Uppsala konstmuseum där samtida danskonst går i dialog med museets konstutställningar.  K-Complex är del 1 av dansverket NREM som Nicole Neidert utvecklade under Region Uppsalas dansresidens i somras.

- Jag är fascinerad och förundrad av olika transtillstånd. Vi började arbetet med att titta igenom en mängd YouTube-klipp med människor i hypnos. Vi såg ett väldigt specifikt rörelsespråk, märkliga tillstånd samt koreografiska formationer som fått forma processen och koreografin, säger Nicole Neidert.

Plats: Uppsala konstmuseum, våning 1

Datum: torsdag 22 oktober klockan 18 och lördag 21 november klockan 14

Medverkan: Koreografen Nicole Neidert, dansarna Viktoria Andersson och Katrine Johansen samt koreograf-assistenten Joakim E Karlsson

Om Nicole Neidert

Nicole Neidert är en av årets två mottagare av Region Uppsalas dansresidens. Nicole har arbetat som danskonstnär sedan 2012. Hennes konstnärliga intresse fokuserar på artificiella uttryck, texturer och materialitet, våra sinnen, alternativa kroppar, känslostormar och dans. Genom att skapa verk som glider mellan illusioner och verkligheter vill hon exponera vår innersta mänsklighet. Läs mer om Nicole Neiderts verk: nicoleneidert.com

Förhandsboka fribiljetter (Begränsat antal platser):

22/10 klockan 18: secure.tickster.com/sv/2xvmhph3zzhnmwx/products

21/11 klockan 14: secure.tickster.com/sv/44a5xflhcd8gdm5/products

NREM Del 1: K-Complex är en samproduktion och en fortsättning på Uppsala konstmuseums och Region Uppsalas samarbete, där samtida danskonst går i dialog med museets konstutställningar.

Eva Forsberg Pejler

Verksamhetsutvecklare dans