Konst tar plats i Karlholmsbruk

2021-07-12

Den 6 augusti är det vernissage på utställningen "Ur mörkret" i smedjan i Karlholmsbruk. Utställningen pågår till 15 augusti och är öppen 11.00-15.00.

Om projektet

Konst Tar Plats är ett projekt i samarbete med Uppsala Konstnärsklubb och Region Uppsala som startade hösten 2018. Projektets idé är att finna platser i länet där det vanligtvis inte visas konst, dels för att erbjuda människor tillträde till konsten utan att behöva åka till städer men och också för att ge länets konstnärer fler utställningsmöjligheter.

Fem konstnärer i smedjan i Karlholmsbruk

Denna gång har Konst Tar Plats fått möjligheten att landa i den fantastiska smedjan i Karlholmsbruk. Fem konstnärer har under året besökt smedjan och inspirerats i sitt skapande av platsen, rummen och dess historia. ”Ur mörkret” tar avstamp i det mörka sotets påtagliga närvaro i rummen. Historien kring det hårda arbetet i smedjan för att nå det eftertraktade stålet, den energi och rörelse som krävdes, de människor och dess öden som har passerat inom de höga väggarna. Och i detta nu en förhoppning om ljusare tider.

Medverkande konstnärer är Henny Linn Kjellberg, Natasha Dahnberg, Katrina Loelv, Gijs Weijer och Elin Sundström.

Fri entré. Försäljning av kaffe och hembakat.

Projektledare Katarina Sundkvist Zohari

I samarbete med Uppsala konstnärsklubb, Region Uppsala, Kultur-och Guidegruppen Karlholmsbruk och Tierps kommun.

Konstnär: Katrina Loelv

Lancashiresmedjan i Karlholmsbruk