Mentorskapsprogram för filmare 2020

2020-06-17

Region Uppsala utlyser ett mentorskapsprogram inom filmområdet för genomförande under hösten 2020. Projektet riktar sig till dig som är professionell utövare inom filmområdet, och som är boende och verksam i Uppsala län.

Programmet ger två personer möjlighet till utveckling av en filmidé genom stöd från en mentor antingen inom dokumentärfilm eller fiktion. Mentorerna är erfarna filmare/fotografer/regissörer/producenter med stor kunskap och erfarenhet i filmområdets olika villkor.

Våra mentorer

Ewa Cederstam är utbildad filmfotograf från Dramatiska Institutet, och honNärbild på mentor Ewa Cederstam i profil. Håller händerna under hakan, blickar till höger. Profilbild framifrån på mentor Jesper Klevenås. Svartvit. tittar in i kameran. har en master i filmregi från Filmhögskolan i Göteborg. Hon har bland annat filmat den guldbaggebelönade Armbryterskan från Ensamheten. 2012 kom hennes självbiografiska långfilmsdokumentär Våga minnas ut som blev omskriven. Ewa arbetar som forskare vid Stockholms dramatiska högskola och som inspiratör och lärare. Ewa Cederstam har tilldelats bl. a. Stockholms Stads kulturstipendie och Dorispriset för sitt långvariga arbete inom filmen.

Jesper Klevenås är utbildad i film på Kulturama, och i dramatik på Göteborgs universitet. Som filmfotograf har han främst arbetet med Roy Andersson, bl.a. på Sånger från andra våningen, för vilket han tilldelades en Guldbagge. Som regissör har han gjort fyra kortfilmer bland annat. Ett tyst barn som visades i Cannes 2010. Han färdigställer just nu sin första långfilm Shop med planerad premiär våren 2020. Jesper är även verksam som lärare på Kulturama.

Programmets upplägg

En träff i månaden september till november 2020. Varje tillfälle är två timmar långt och planeras tillsammans av adept och mentor.

Ansökan

Skriv ett brev om vem du är och varför du söker mentorskapsprogrammet hösten 2020. Beskriv vad du behöver få hjälp med att utveckla och stärka, gärna kopplat till ett pågående projekt eller filmidé. Välj antingen dokumentärfilm eller fiktion. Bifoga cv/meritförteckning och eventuella filmlänkar.

Skicka in din ansökan till Kultur och bildning, Louise Bown, 751 85 Uppsala senast den 17 augusti. Det går också bra att ansöka via e-post. Skicka din ansökan till kultur@regionuppsala.se med ärendetext ”Mentorskapsprogram film 2020”.

Adept/deltagare utses i början av september utifrån inkomna ansökningar.

Louise Bown

Verksamhetsutvecklare film