Ny kulturdirektör till Region Uppsala

2020-06-25

Annika Eklund är Region Uppsalas nya kulturdirektör. Hon tillträder den 21 september.

pressbild-webb.jpg

Annika Eklund har hela sitt yrkesverksamma liv arbetat inom offentlig förvaltning, regionalt och statligt, med lång erfarenhet i ledande befattningar. Efter avslutade studier på kulturvetarlinjen på Lunds universitet har hon främst arbetat inom kommunal förvaltning som kultursekreterare, enhets- och förvaltningschef. Sedan 2017 arbetar hon som kulturchef i Lunds kommun.

- Region Uppsala är en dynamisk region med stark tillväxt där kulturen ska ha en självklar roll i utvecklingen av det hållbara samhället, säger Annika.

- Jag kommer bidra till att möjliggöra detta i hela regionen utifrån de unika förutsättningar som finns utifrån stad och land, bredd och spets. Målet för mig är att alla i hela länet som vill uppleva och utöva kultur också ska kunna göra detta.