Under samma regnbåge - Offkonsten! gästar Uppsala konstmuseum

2020-11-25

Offkonsten! presenterar utställningen Under samma regnbåge på Uppsala konstmuseum med digital vernissage den 3 december. Utställningen, som pågår till 21 februari, är ett samarbete mellan Uppsala kommun, Region Uppsala och S.A.G.A-gruppen (Sexuality And Gender Acceptance).

Konstverk som ställs ut på utställningen Under samma regnbåge på Uppsala konstmuseum

All konst passar inte alla. Konst måste få skava och bidra med friktion. Men i det offentliga rummet ska konsten representera många olika perspektiv - att vi alla i något konstverk kan känna oss speglade, sedda eller förstådda: konst som speglar oss.

För att öka representationen i Uppsala kommuns konstsamling har HBTQ+ ungdomar från S.A.G.A-gruppen (Sexuality And Gender Acceptance) hjälpt till med nyinköp av konst. Till utställningen har de också gjort ett urval ur kommunens och Region Uppsalas befintliga konstsamlingar. Ett par av verken tillhör konstmuseets samling. S.A.G.A är en förening i kommunens regi som startades 2015 av Heidi Rasmussen. De brukar ses på Brantans fritidsgård och är en verksamhet i samarbete med Fritid Uppsala.

Urvalet är måleri, teckning, foto och skulptur av många olika konstnärer. Både lekfullhet och svårigheter har fått ta plats i utställningen. Det behövs både solsken och regn för att en regnbåge ska uppstå. Ljuset splittras och plötsligt blir flera färger synliga, liksom tillvaron färgas på olika sätt av att ses från olika perspektiv. Att välkomna mångfalden blir som att fånga hela regnbågen.

Curator är konstnär Stuart Mayes.

Uppsala konstmuseum är stängt fram till 13 december för att bidra till minskad smittspridning. Utställningen lanseras därför digitalt med vernissage och visningar.

Vernissage 3 december klockan 18

Onlinevernissage via Uppsala konstmuseums Facebook-sida: facebook.com/events/226443702156349

Utställningen invigs av Linda Eskilsson, ordförande för Uppsala kommuns kulturnämnd. Närvarande är också Stuart Mayes, curator, och ungdomar från S.A.G.A-gruppen, samt representanter från Offentlig konst, Uppsala kommun och Kultur och bildning, Region Uppsala.

Galleri Offkonsten! är vanligtvis belägen på Uppsala stadsteater men gästar med utställningen Under samma regnbåge Uppsala konstmuseum. Offkonsten! görs i ett samarbete mellan Uppsala kommun och Region Uppsala. Syftet med galleriet är att lyfta processer kring offentlig konst.

Välkommen in under samma regnbåge!

Bild: Alejandro Montero Bravo Pink teen (2018) Foto: Karoline Montero Araya

Eira Ekenstaf