Satsningen på författare fortsätter

2020-10-12

Region Uppsala fortsätter sin satsning på författare i Uppsala län. En av insatserna för kulturskapare inom litteraturens område är mentorskapsprogrammet för författare, där författare möts i ett ömsesidigt lärande.

Marta Ronne, Helena Wallberg, Henry Bowers och Issa Hashem.

Hösten 2020 har två par författare matchats ihop. Marta Ronne är mentor för Helena Wallberg. Henry Bowers är mentor för Issa Hashem.

–  Något vi märkt är att det småskaliga formatet gör att det är hållbart och flexibelt även i coronatider – författarna har trots allt kunnat fortsätta att mötas fysiskt och/eller digitalt. Något som också kommit fram är att författarna uppskattar mötet med en professionell främling, alltså någon som inte är en vän eller släkting som man behöver stå i någon sorts skuld till, utan någon man kan resonera med om hur man ska tänka eller hur man bäst löser ett litterärt problem. De når längre tillsammans i utvecklingen på det här sättet, säger Stefan Eurenius, bibliotekskonsulent vid Kulturutveckling, Region Uppsala.

Mentorskapsprogrammet för författare startade 2017 och mentorer och adepter söks främst via Uppsala Författarsällskap, Författarförbundet, Litteraturcentrum i Uppsala stad och län och författarskolan på Biskops Arnö.

Ansökan till mentorskapsprogrammet våren 2021 är öppen redan nu, för både mentorer och adepter.

Läs mer om mentorskapsprogrammet på regionuppsala.se/mentorskapsprogram-forfattare

Foton: Privata foton, förutom på Henry Bowers där Torkel Engström är fotograf.

Stefan Eurenius

Verksamhetsutvecklare litteratur