Uppsala Kortfilmfestival firar 40 år

2021-10-27

Region Uppsala är en av bidragsgivarna till en av regionens mest långlivade kulturevenemang.

Festivalen grundades 1982, och invigdes igår för den 40:e gången på Reginateatern inför en glad publik. Denna internationella kortfilmfestival visar över 300 filmer från 70 olika länder, och pågår hela veckan på Reginateatern, Slottsbiografen, Grand och Fyrisbiografen.

Region Uppsala håller ett seminarium på Grand i Uppsala, ”I huvudet på en producent” med Anna-Maria Kantarius som är utbildad vid producentlinjen på Den Danske Filmskole i Köpenhamn, på torsdag den 28 oktober.

Ett retrospektiv av filmer av Diana Vidrascu visas under lördagen på Fyrisbiografen. Hon är Region Uppsalas residensfilmare. Det är första gången Region Uppsala erbjuder en filmskapare från Europa ett internationellt filmresidens i länet under en månad.

I huvudet på en producent

Anna-Maria Kantarius är utbildad vid producentlinjen på Den Danske Filmskole i Köpenhamn, och har sedan 2010 arbetat som producent på Garagefilm i Stockholm. Hon har producerat rosade och prisade festivalfavoriter som Amatörer av Gabriela Pichler, Nånting måste gå sönder av Ester Martin Bergsmark, Ring mamma! av Lisa Aschan och nu senast Psykos i Stockholm av Maria Bäck.

Tre av hennes produktioner har varit öppningsfilmer på Göteborg Filmfestival. Efter succén med Amatörer 2018, utsåg den amerikanska branschtidningen Variety Anna-Maria till en av "10 Producers to Watch".

Anna-Maria kommer att med utgångspunkt i några av sina egna produktioner berätta om producentens komplexa arbete med en film från idé, via utveckling, finansiering, produktion och postproduktion till publikmöte. Hon kommer också att prata om talangutveckling, hur hon väljer projekt och samarbeten, inte minst betydelsen av återkommande samarbeten. Hon avslutar med att ge sina bästa tips till debuterande regissörer och manusförfattare.

Region Uppsalas seminarium med Anna-Maria äger rum torsdag 28 oktober kl 14 på Grand på Trädgårdsgatan 6 i Uppsala.

Retrospektiv av Diana Vidrascus filmer

I år är det första gången som Region Uppsala erbjuder en filmskapare från Europa ett internationellt filmresidens i länet. Diana Vidrascu bosatt och verksam i Paris, har redan varit en vecka på Biskops-Arnö och vistas resten av oktober månad på Wik. Under denna perioden undervisar hon på båda folkhögskolorna.

Diana är uppvuxen i Rumänien där hon har en universitetsexamen i filmfotografi/cinematography från National University of Theatre and Film i Bucharest. Utöver i sina egna filmer har Diana agerat filmfotograf (DOP) på en lång rad spelfilmer, dokumentärer, musikvideos och reklamfilmer där hennes arbete har blivit rikligt belönat.

Under lördag 30 oktober presenteras ett retrospektiv av hennes filmer på Fyrisbiografen: Diana Vidrascu: What Time is Made Of | Short Film Festival

Kolla in jubileumsprogrammet

Besök Uppsala Kortfilmfestival | Short Film Festival för Kortfilmfestivalens övriga programpunkter och filmprogram.

Louise Bown

Verksamhetsutvecklare film