Utlysning av dansresidens sommaren 2021

2021-02-08

Region Uppsala utlyser ett residens inom danskonstområdet. Residenset sträcker sig över två veckor och ger en professionell koreograf möjlighet att arbeta processinriktat tillsammans med inbjudna medsökande. Danskonstnärer från hela Sverige är välkomna att söka. Sista ansökningsdag är den 1 april.

ESI-Tobo-exterior-med-blommor-1000pxl.jpg

Praktisk information

Residenset är förlagt till Eric Sahlström Institutet i bruksorten Tobo, Tierps kommun, cirka 8 mil norr om Uppsala. Institutet ligger nära tågstationen i Tobo och är naturskönt beläget i vad som på 1800-talet var ett jaktslott. Eric Sahlström Institutet är ett nationellt centrum för dans och folkmusik, där det har bedrivits utbildningar av högsta kvalitet sedan 1998. Institutet driver även nätverk och projekt som stärker och utvecklar, synliggör och sprider genrerna folkdans och folkmusik.

Dansstudion är utrustad med musikanläggning och ett fantastiskt dansgolv. Studion är belägen i det gamla jaktslottets festsal, där rymd och ljus är tongivande. Alla professionellt verksamma koreografer/danskonstnärer i Sverige är välkomna att söka vårt residens. De sökande kan även bjuda in medsökande från andra konstområden som musiker, kompositör, dramaturg eller liknande. Residensperiod: Vecka 24 och 25.

Det här ingår i residenset

I residenset ingår boende på Eric Sahlström Institutet för max 5 personer, dansstudio samt ett stipendium på 15 000 kronor för en tvåveckorsperiod. Residenset bekostar inte resor, mat eller försäkringar. I residenset ingår också att mottagaren träffar regionens danssommarjobbare vid ett tillfälle samt att ett publikt samtal under hösten planeras i samråd med danskonsulenten.

Ansökan senast 1 april

Skriv ett kortfattat brev om vem du är, vilken verksamhet du bedriver och varför du söker residenset. Beskriv vad det är du/ni vill utveckla inom residenset. Bifoga cv.

I ansökan ska du skicka med länkar till tidigare verk och/eller repetitioner och gärna en skiss på det ni vill arbeta med under residenset, gärna rörelsematerial eller andra inspirationskällor.

Skicka din ansökan till Kultur och bildning senast den 1 april via e-post till kultur@regionuppsala.se med ärendetext "Residens dans". Deltagare för residenset utses efter sista ansökningsdag utifrån inkomna ansökningar. I referensgruppen för urvalet ingår representanter från Region Uppsala. Utvärdering av residenset sker senast en vecka efter avslutat residens.

Eva Forsberg Pejler

Verksamhetsutvecklare dans