”Utsnitt” – konst från Region Uppsala ställs ut på Kulturhuset Möbeln i Tierp

2021-02-09

Den 18 februari öppnar utställningen ”Utsnitt” på Kulturhuset Möbeln i Tierp. Konstenheten vid Region Uppsala har sammanställt en kollektion med nyinköpta och äldre verk för att visa utvalda delar av den konst som finns i Region Uppsalas olika verksamheter. Utställningen lyfter fram verk i olika tekniker och uttryck och syftar till att väcka frågor om den offentliga konsten och vilken funktion den fyller i det offentliga rummet.

Utan_titel_2020_Henrik_Eriksson-800px.jpg

Henrik Eriksson, Utan titel (2020). © Henrik Eriksson/Bildupphovsrätt (2021).

Utställningen är på turné bland länets kommuner och har hittills gjort nedslag i Östhammars och Knivsta kommuner. Syftet med utställningen är att hitta alternativa utställningsrum för Region Uppsalas konst och aktivera frågor om konstens roll på platserna den besöker. På Kulturhuset Möbeln går utställningen att se mellan den 18 februari och 20 mars under husets öppettider. Utställningen kan även upplevas digitalt. Moa Höglund, konstpedagog på Konstenheten, ger en introduktion till utställningen i filmen.

Visning av utställningen Utsnitt på YouTube.

Digital visning och frågestund

Den 18 februari går det att ta del av en digital visning av utställningen på Kulturhuset Möbelns Facebooksida och senare under utställningsperioden kan man ställa frågor om offentlig konst när Region Uppsalas konstprojektledare deltar i en digital frågestund på temat. Håll utkik och läs mer om Utsnitt på:

Kulturhuset Möbeln Facebook och Kulturutveckling - Region Uppsala – Facebook.

Fotograf: Klas Hällerstrand

Eira Ekenstaf