Videogud Retro – sista höstprogrammet

2020-09-18

Videogud Retro är namnet på det sista ordinarie höstprogrammet om fem videofilmer från gruppen bakom Videogud som består av film- och konstkonsulenterna vid Region Gävleborg, Region Uppsala och Region Dalarna (GUD). Detta samarbete har pågått oavbrutet sedan 2006.

Genom åren har fler än 150 kortfilmer visats från en lång rad olika länder, inte enbart regionala eller nationella filmer. I höstens Retroprogram finns nu en chans att återse några av de olika teman, genrer och länder som tidigare har lyfts fram. Idag finns tio visningsstationer i bibliotek, kulturhus och skolor i de tre länen.

”Det är med en känsla av stolthet och vemod jag sätter samman Retro-programmet. Videogud kommer att återuppstå, men i annan form och på nya sätt framöver”, säger Louise Bown, filmkonsulent vid Region Uppsala. Bilden är från filmen "Frankenstorm - From Across The East River" av John Mattiuzzi (USA, 2012) som ingick i Videoguds höstprogram 2014.

Se hela programmet på www.videogud.se.

Louise Bown

Verksamhetsutvecklare film