Region Uppsala näst bäst i Sverige på ekomat

2017-05-29 Pressmeddelande
Regionråd Jenny Lundström tog emot diplomet för andraplatsen i Ekomatsligan från civilminister Ardalan Shekarabi. Foto: Alison De Mars

Region Uppsala har den näst högsta andelen ekomat bland Sveriges landsting och regioner. Det visar årets upplaga av Ekomatsligan, som presenteras idag.

– Det är bra att Region Uppsala fortsätter att öka andelen ekologisk mat. Vi köper in stora volymer livsmedel som används till bland annat patientmat och därmed har vi en stor påverkan på miljö och hälsa för människor och djur. Vi har möjlighet att driva på utvecklingen, säger regionrådet Jenny Lundström (MP).

Under 2016 var 51 procent av de livsmedel som Region Uppsala köpte in ekologiskt producerade. Därmed har Region Uppsala uppnått målet i gällande miljöprogram, att minst hälften av maten ska vara ekologisk.

22 procent av maten var också producerad med etiskt och socialt godtagbara förhållanden, motsvarande rättvisemärkning. Även detta överträffar målet i miljöprogrammet, som är 20 procent.

– Nu är det dags att vi höjer ribban. I dagarna sätter vi igång arbetet med miljöprogrammet för nästa mandatperiod och där kommer vi att sikta ännu högre, säger Jenny Lundström.

Vinnare av Ekomatsligan för landsting och regioner blev Region Kronoberg med 54 procent.

Pressmeddelande om Ekomatsligan 2017

Ytterligare information:
Jenny Lundström (MP), regionråd, tel 070-399 24 93
Jan Wikström, miljöstrateg Region Uppsala, tel 070-617 33 63

Jessica Elgenstierna Presschef Regionkontoret jessica.elgenstierna@regionuppsala.se 070-611 39 51

Bilder

Ladda ner bild