Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Region Uppsala tar nästa steg för ungas psykiska hälsa
Kampanjen ”För livets alla” är tillbaka för andra året i rad. Med hjälp lokala profiler, bland annat Siriusspelarna Adam Wikman och Joakim Person och skådespelaren Alexander Abdallah, är fokus denna gång på att sätta ord på sina känslor. Kampanjen pågår mellan den 4 september och 10 oktober.

Uppsalaprofiler delar med sig av sina känslor i kampanjen För livets alla. På bilden fotbollsspelarna Joakim Persson och Adam Wikman från Sirius. Foto: Region Uppsala
Förra hösten blev Region Uppsala den första regionen i landet att lansera en satsning för att öka kunskapen om psykisk hälsa bland unga. Då handlade det om att lära känna sin psykiska hälsa. Nu är fokus på att sätta ord på sina känslor.
– Jag har lärt mig att det är viktigt att kunna sätta ord på mina känslor för att jag ska kunna förstå och hantera dem. Och det kan vara svårt, särskilt för unga människor som inte har gjort det tidigare. Därför är jag jätteglad över den här kampanjen, säger Neil Ormerod (V), ordförande sjukhusstyrelsen, Region Uppsala.
Kampanjen kommer att synas på affischer och digitala skärmar i skolor i hela länet, kollektivtrafik, vårdmiljöer och i sociala medier – och är mer interaktiv än tidigare. Den kommer att hänvisa de unga till att lära sig mer om sin psykiska hälsa på webbplatserna www. dinpsykiskahälsa.se/ung och www.UMO.se/mabra.
Kampanjen innehåller fyra filmer med ambassadörer från Uppsala län som kommer att visas i sociala medier. Siriusspelarna Adam Wikman och Joakim Persson, skådespelaren Alexander Abdallah, racerföraren Alexander Graff och matinfluencern och kokboksförfattaren Marcus Frank (”Mackans kost”) har i sina respektive filmer delat med sig av tankar och känslor – och visat att mod också handlar om att våga prata om hur man mår.
– Kampanjen är ett sätt att möta unga där de är, med budskap och uttryck som känns igen. Att kunna sätta ord på sina känslor är en viktig skyddsfaktor för psykisk hälsa. När vi sätter ord på våra känslor blir det lättare att förstå sig själv och sätta ord på vad man behöver, säger Emma Manner, strateg för psykisk hälsa i Region Uppsala.
Kampanjperioden startar i samband med Dagen för ungas psykiska hälsa den 4 september och avslutas den 10 oktober på Världsdagen för psykisk hälsa då vi också arrangerar ett event på Forumtorget tillsammans med Uppsala kommun och Centrum för AMP.
Länkar
Kontakt
Neil Ormerodordförande sjukhusstyrelsen, Region Uppsalaneil.ormerod@regionuppsala.se072-544 50 41Emma Mannerstrateg psykisk hälsa, Region Uppsalaemma.manner@regionuppsala.se072-450 06 72Christina HallinKommunikationsstrateg, Region Uppsalachristina.hallin@regionuppsala.se018-617 01 09Maria HasselgrenPresschef, Trafik och samhällemaria.k.hasselgren@regionuppsala.se+46722024864