Kikhosta fortsätter att öka

2024-09-25

Antalet fall av kikhosta ökar både nationellt och regionalt, med 28 bekräftade fall i regionen och ett stort mörkertal. Denna ökning beror på hög samhällsspridning och generös provtagning. För att skydda riskgrupper, särskilt spädbarn och gravida kvinnor, är det viktigt att vårdpersonal informerar om vikten av vaccination. Vaccinet är kostnadsfritt och rekommenderas för gravida från vecka 16.

Antalet fall av kikhosta fortsätter att stiga, nationellt och regionalt. Inom regionen har vi i dagsläget 28 bekräftade fall men mörkertalet är stort. Ökningen av antalet fall beror delvis på att vi har en hög samhällsspridning men även en generös provtagning. Kikhosta ingår även i ”luftvägsblocket” men provtagning vid misstänkt kikhosta bör i första hand ske genom NPH (Pertussis PCR).

Provtagning och behandling sker enligt rekommendation från Smittskyddsläkarföreningen: Kikhosta (slf.se)

För mer information kring det nationella utbrottet, se Folkhälsomyndighetens hemsida: Kikhosta (Sverige juni 2024–) (folkhalsomyndigheten.se)

Diagram från Folkhälsomyndigheten: Antalet rapporterade fall av kikhosta i Sverige 2017 - augusti 2024, alla åldrar.

Skydda riskgrupper mot kikhosta

Det är särskilt viktigt att samtlig vårdpersonal som träffar spädbarn eller gravida kvinnor informerar om hur viktigt det är att vaccinera sig själv eller sitt barn mot kikhosta. Vaccinet är kostnadsfritt.

För gravida i Region Uppsala rekommenderas vaccin från v 16. Vaccinet behöver fyllas på i samband med varje graviditet. Vaccinet ges inom Mödrahälsovård samt privata vaccinationsbyråer.

Vaccin mot kikhosta ingår sedan mitten av 90-talet i Barnvaccinationsprogrammet. Vaccinet administreras av personal på Barnavårdscentraler.

Läs mer om kikhosta på 1177:s webbplats (1177.se)