Paus i att använda SIP-modulen i Cosmic Link

Från den 28 juni 2024 är det paus i att använda SIP-modulen i Cosmic Link. Tills vidare gäller manuell hantering av SIP-processen (samordnad individuell plan).

Uppdaterat 2024-07-23.

Hantera SIP-processen enligt manuell rutin

GAP-UL (Gemensam analysgrupp för samverkansprocesser i Uppsala län) fick i uppdrag av styrgruppen att skyndsamt ta fram en länsgemensam rutin för manuell hantering av SIP.

Styrgruppen har 23 juli fattat beslut om att den av GAP-UL omarbetade, tidigare regioninterna rutinen, Manuell hantering av samordnad individuell plan, SIP ska konverteras till ViS-riktlinje. Den bifogas som länk i det länsgemensamma ViS-dokumentet, Samordnad individuell plan (SIP) i Uppsala län, som revideras efter sommaren.

Tjänsterna Cosmic Messenger samt Säkra meddelanden får användas i den manuella hanteringen av SIP-processen.

Observera att utskrivningsprocessen även fortsättningsvis ska hanteras i Cosmic Link.

Avsluta pågående ärenden

I de samordningsärenden där det finns både en pågående SIP-process och en utskrivningsprocess, ska SIP-processen övergå till manuell hantering och samordningsärendet lämnas öppet. När utskrivningsprocessen har avslutats kan samordningsärendet avslutas. Stöd i hur ärenden kan avslutas i Cosmic Link:

Cosmic - Link, SIP, övergång till manuell hantering, Region Uppsala.se (pdf).

Frågor

Har du frågor kring den manuella hanteringen av SIP-processen eller avslut av pågående ärenden kan du mejla GAP-UL:s funktionsbrevlåda.

Under vecka 28–29 är även Elsa Jäger tillgänglig för frågor via mejl.

Bakgrund

Nuvarande it-system säkerställer inte sekretess i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen samt socialtjänstlagen. Beslut om paus för hantering av SIP-processen i Cosmic Link togs i tjänsteledningen för hälsa, stöd, vård och omsorg (TL HSVO) den 24 juni.

TL HSVO har tillsatt en styrgrupp som ansvarar för att hitta fungerande rutiner av SIP-processen på kort sikt och för att hitta en långsiktig lösning för digital hantering. Ambitionen är att hantering av SIP-processen i Cosmic Link ska kunna återupptas så snart som möjligt.

Styrgruppen består av representanter från socialchefsnätverket, skolchefsnätverket, Akademiska sjukhuset, Nära vård och hälsa, Hälso- och sjukvårdsavdelningen samt Elektronisk patientjournal. Ordförande för gruppen är Tomas Odin.

Sammankallande för gruppen är Jin Moen, e-post: jin.moen@regionuppsala.se.