Samhälleliga faktorer och professionell praktik

Denna artikel handlar om vad en isländsk modell med stöd, till föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning, under barnavårdsutredningar kan innebära. Stödet ges av statligt finansierade rättighetsskyddstjänstepersoner och studien bygger på tjänstepersonernas erfarenheter av att ge stöd till föräldrar med intellektuella funktionsnedsättningar under barnavårdsutredningar.

Lång sammanfattning

Safeguarding Families and Rights of Parents with Intellectual Disability Involved in Child Protection: The Role of Rights Protection Officers. International Journal of Disability and Social Justice, 4(2), 91-110. (Stefánsdóttir, S. L., Rice, J. G., & Björg Sigurjónsdóttir, H. (2024).

 

Denna studie från Australien handlar om utredningar och underlag gällande föräldrar med IF eller kognitiva svårigheter och deras barn. Analyserna baserade sig på 20 uppdragsbeskrivningar samt utredningsmaterialet från 24 experter. Slutsatserna är bland annat att det alltjämt råder problematiska antaganden om att föräldrar med IF är oförmögna att utvecklas i sitt föräldraskap, samt att uppdragsbeskrivningars formulering är problematiska i hur det associerar kognitiva svårigheter med oförmåga.

Lång sammanfattning

Assessments, assumptions and ableism: examining court-ordered parenting capacity assessments of parents with intellectual disability and cognitive difficulties (Kong, P., Collings, S., & Spencer, M. 2024)

 

Denna studie undersökte uppfattningar hos personal inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten om hinder och förutsättningar för föräldrastöd till, och psykisk hälsa hos, mödrar med intellektuell funktionsnedsättning. Studien genomfördes i Kanada där 13 yrkesverksamma intervjuades om sina uppfattningar och erfarenheter av att ge stöd i föräldraskapet och förebygga psykisk ohälsa.

Lång sammanfattning

Barriers and requirements for parenting supports and mental health care among mothers with intellectual disabilities: Health and social service-provider perspectives. Research in Developmental Disabilities, 126, 104237. (Brown, H. K., Tint, A., Heifetz, M., Abou Chacra, M., Bluestein, D., Vigod, S., & Lunsky, Y. (2022).

 

Detta är en artikel om vilka faktorer som är viktiga för en framgångsrik praktik med att ge stöd till föräldrar med intellektuell funktionedsättning där det finns risk för omsorgssvikt. Den bygger på kunskap från intervjuer med yrkesverksamma i England som bedömdes arbeta särskilt framgångsrikt enligt en intresseorganisation.

Lång sammanfattning

Understanding ‘successful practice/s’ with parents with learning difficulties when there are concerns about child neglect: The contribution of social practice theory. Child Indicators Research13(2), 387-409. Tarleton, B., & Turney, D. (2020). 

 

I denna svenska studie har tjänstepersoner inom socialtjänsten intervjuats. En analys av utredningar vid socialtjänstens enhet för försörjningsstöd ingick också. Syftet med studien var att undersöka ärenden där barnfamiljer hotas av vräkning. Klienterna i detta sammanhang är alltså föräldrar vilket aktualiserar frågor om föräldraförmåga och barns bästa i relation till både ekonomisk utsatthet och funktionsnedsättning. Artikeln diskuterar hur handläggarna förhåller sig till klienter som är föräldrar med ekonomiska problem och som har svårt att följa planering, där de problemen återkommer och där det finns anledning att misstänka att det föreligger en kognitiv funktionsnedsättning.

”Ytterligare hinder på en redan snårig väg” : Om socialtjänstens möten med föräldrar som har ekonomiska och kognitiva svårigheter, (Fernqvist, Stina, 2017) (pdf).

 

Denna studie undersökte barnavårdutredningar gällande föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning (IF), med fokus på bedömningar av föräldraförmåga och barns behov. Det saknades ofta tydliga bedömningar av föräldraförmåga, var otydligt vilka behov som främjades av familjehemsplacering, och saknades hänsyn till familjernas livsomständigheter.

Care assessments concerning involuntary removal of children from intellectually disabled parents (Alexius & Hollander, 2014)

 

Denna studie undersökte barnmorskors kunskaper om, erfarenheter av, och attityder till gravida kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Majoriteten hade erfarenhet av kvinnor med IF men saknade utbildning om graviditet och IF. Majoriteten tänkte att kvinnor med IF inte klarar av föräldraskap och en tredjedel att kvinnor med IF inte ska bli föräldrar.

Midwives' knowledge of, attitudes towards and experiences of caring for women with intellectual disability during pregnancy and childbirth: A cross-sectional study in Sweden (Höglund, Lindgren, & Larsson, 2013)