Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Prioritering av ambulans - Akademiska sjukhuset
En anmälan gjordes om en patient som tidigare varit i stort sett frisk. En anhörig ringde Sjukvårdens Larmcentral (112) angående sin sambo, som haft buksmärtor sedan kvällen innan. Det första samtalet resulterade i en ambulansbeställning med prioritet 2B. Efter ungefär 1,5 timme ringde den anhöriga igen för att fråga var ambulansen befann sig. Prioriteringen ändrades då till 2A. Vid inskrivningen på sjukhuset beskrevs patienten som hypotensiv, med buksmärtor, kräkningar och septisk chock. Undersökningar på akutmottagningen visade att patienten hade streptokocksepsis. Ett mycket långt och komplicerat vårdförlopp följde, inklusive lång intensivvård, laparotomi och plastikkirurgi.
Internutredning
Internutredningen påvisar att båda samtalen bedöms ha prioriterats för lågt, vilket fördröjt ambulansen med ca 1,5-2 timmar.Verksamheten ser över rutinerna, detta för att öka patientsäkerheten.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar
Som ett led i patientsäkerhetsarbete anmäls händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt Lex Maria.