Prioritering av ambulans - Akademiska sjukhuset

2025-01-14

En anmälan gjordes om en patient som tidigare varit i stort sett frisk. En anhörig ringde Sjukvårdens Larmcentral (112) angående sin sambo, som haft buksmärtor sedan kvällen innan. Det första samtalet resulterade i en ambulansbeställning med prioritet 2B. Efter ungefär 1,5 timme ringde den anhöriga igen för att fråga var ambulansen befann sig. Prioriteringen ändrades då till 2A. Vid inskrivningen på sjukhuset beskrevs patienten som hypotensiv, med buksmärtor, kräkningar och septisk chock. Undersökningar på akutmottagningen visade att patienten hade streptokocksepsis. Ett mycket långt och komplicerat vårdförlopp följde, inklusive lång intensivvård, laparotomi och plastikkirurgi.

Internutredning

Internutredningen påvisar att båda samtalen bedöms ha prioriterats för lågt, vilket fördröjt ambulansen med ca 1,5-2 timmar.Verksamheten ser över rutinerna, detta för att öka patientsäkerheten.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar

Som ett led i patientsäkerhetsarbete anmäls händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt Lex Maria. 

Kontakt

Ulla Olsson Strömberg

Chefsläkare