Danssommarjobbet startar den 15 juni

2020-06-15

På måndag den 15 juni börjar 16 ungdomar som gått ut åk 9 i Uppsala kommun ett sommarjobb som dansare under ledning av dansaren och koreografen Emelie Englund. Tillsammans kommer de att arbeta fram dansföreställningen VOLYM som har smygpremiär den 30 juni i Tierp och som uppförs i Uppsala 1–3 juli.

Danssommarjobbet_foto_Emelie_Englund_2-600px.jpg
En bild från 2019 års upplaga av Danssommarjobbet. Foto: Emelie Englund.

Danssommarjobbet riktar sig till ungdomar i åk 9 som älskar att dansa och vill prova på yrket som dansare. Tillsammans med en professionell koreograf tar ungdomarna fram en slutproduktion som visas upp i slutet av projektet på offentlig plats i Uppsala, i år också i Tierp. Årets upplaga av Danssommarjobbet pågår veckorna 25–27 och ungdomarna kommer att träna och repetera i Bolandgymnasiets gamla danssal i Boländerna. Föreställningen kommer även att spelas på äldreboenden, både i Uppsala och i Tierp, som en extra satsning för att nå ut till de äldre under coronapandemin.

Sommarens dansföreställning, VOLYM, handlar om hur dansarna förhåller sig till sin kropp samt till andras utifrån ordet volym. Emelie Englund berättar om föreställningen:

– I föreställningen kommer vi att arbeta med konceptet volym. Hur volym ter sig fysiskt i våra kroppar, ljud och annan materia. Vi använder ordet volym som en utgångspunkt i skapandet av föreställningen där fokus kommer ligga på utforskandet av vad volym kan vara. Kan volym handla om att ta plats? I våra kroppar, i rummet, i livet. Kan dansen, rörelsen, blandas med en vetenskaplig kontext av vad volym är? Vi vill med föreställningen redovisa alla möjligheter volym kan tillföra i rörelse.

Danssommarjobbet kommer att avslutas med offentliga föreställningar på Celsiustorget i Uppsala 1–3 juli klockan 11.30 och 13.00. Smygpremiär äger rum den 30 juni i Tierp, Kulturhuset Möbeln, utanför entrén, klockan 13.00. Alla är välkomna att ta del av föreställningarna!

Projektet drivs av Kulturutveckling vid Region Uppsala i samarbete med Uppsala kommun. Läs mer om Danssommarjobbet.