Konstkuben till Öregrund i sommar

2021-05-14

Den 5 juni 2021 kommer Konstkuben till gästhamnen i Öregrund med konstnären Christopher Long som visar installationen The Lightness of Concrete in the Face of it All. Konstkuben är ett mobilt utställningsrum som ger länets invånare möjlighet att uppleva samtidskonst. Konstkuben finns på plats till och med den 5 juli.

Konstkuben med konstnären Christopher Long

Temat för årets konstkub är Återväxt och det är ett tema som Christopher ofta återkommer till i sitt måleri genom bilder som har sitt ursprung i naturen eller inomhusmiljöer. I sitt konstnärliga arbete undersöker Christopher våra föreställningar av hur något ser ut i relation till det fysiska objektet framför oss. Genom att leka med färgval och mönster i en bildvärld som hämtar mycket inspiration från naturen, uppmanar Christopher betraktaren att fylla måleriet med sina föreställningar av det man ser och skapa sin egen upplevelse av verket.

Konstverk: Big oak in mud and sunlight (2020)

I installationen The Lightness of Concrete in the Face of it All inspirerades Christopher av en förfallen sommarstuga där naturen tagit vid när människorna lämnat. Växtligheten har tagit över. Verket beskriver Christopher som en reflektion över det ständigt föränderliga i landskapet runt oss. Bilden visar ett annat verk av konstnären.

Om konstnären

Christopher Long är uppvuxen i New York och läste sin kandidat i konst på School of Visual Arts i New York. Sedan han kom till Sverige har han tagit en master i fri konst på Kungliga Konsthögskolan Stockholm och har hunnit med flera utställningar lokalt som nationellt. Han ställde senast ut på  Kulturhuset Möbeln 2020 med utställningen Gräs, gräset, gräsen. Christopher är välrepresenterad i offentliga konstsamlingar i flera kommuner och regioner och fick Uppsala kommuns stipendium för kulturarbetare 2016.

Vernissage på lördag den 5 juni klockan 13.00

Cecilia Linder, ordförande i Region Uppsalas kulturnämnd kommer att inviga utställningen. Närvarande är också Peter Källman, kulturstrateg på Östhammars kommun, Eira Langaas, konstkonsulent på Region Uppsala, Eva Björkman, konstnärlig ledare och Christopher Long, konstnären bakom årets Konstkub.

Varmt välkomna!

Om konstkuben

Konstkuben är ett mobilt utställningsrum vars funktion är att ge allmänheten i länet möjligheten att uppleva samtidskonst. Genom att aktivera platser med aktuella ämnen får människor tillgång till nya utställningsscener och möten med konstnärer verksamma i länet. Konstnärernas Riksorganisation Uppsala län och Region Uppsala driver projektet och i år i samarbete med Östhammars kommun.

Konstkuben 2021.

Läs mer här!