Årets Stig Dagerman-pris tilldelas Carina Rydberg

2023-03-15

Under eftermiddagen tillkännagav Älvkarleby kommun att Dagermanpriset på 50 000 kr går till författaren och dramatikern Carina Rydberg. Hon prisas för sin kompromisslösa litterära ärlighet och tron på ordets kraft i det privata såväl som i det offentliga.

Carina Rydberg föddes 1962, är uppvuxen i Rågsved och Vårberg och numera bosatt i Stockholm. Hon debuterade 1987 och fick tre år senare sitt stora genombrott med romanen Osalig ande. Ett stort filmintresse och flera resor, bland annat till USA, Kina och Indien, har satt prägel på Carina Rydbergs dramatiska och mycket visuella romaner.

I år är det 100 år sedan författaren Stig Dagerman föddes i Älvkarleby. Han är en av de mest kända svenska författare som debuterade på 40-talet och översatt till många olika språk. Under sitt relativt korta liv publicerade han romaner, noveller, dikter, teaterpjäser och journalistiska texter.

Under 2023 uppmärksammar vi hans författarskap genom projektet Växelspel, ett treårigt projekt som drivs av Region Uppsala med stöd från Kulturrådet och Älvkarleby kommun. Med inspiration från Dagermans verk vill projektet stödja litteraturen som konstform och förnya samverkansformer mellan Region Uppsala, det offentliga och det professionella kulturlivet i Uppsala län. Genom att vårda minnet av ett betydande författarskap kan vi inspirera nya generationer till läsning och eget skapande.

Prisutdelningen tar plats den 27 mars vid en ceremoni med tal och musik på Laxön i Älvkarleby dit allmänheten är välkommen.

Läs mer om projektet Växelspel på Region Uppsalas webb

Foto: Johannes Ehnsmyr