Unga teaterensembler från Uppsala län utvalda till nationell festival

2024-05-23

Ensemblerna Ung Kult-Ur och Ung Teater Östervåla är två av de åtta utvalda grupperna till den nationella Länk-festivalen som hålls i Hallunda, Stockholm 24–26 maj.

Under våren 2024 har 14 regionala teaterfestivaler inom projektet Länk med 73 medverkande ungdomsensembler runt om i landet pågått. Nu har åtta uppsättningar valts ut att framföras på Riksteaterns nationella festival som hålls i Hallunda, Stockholm 24–26 maj.

Ensemblerna Ung Kult-Ur från Kulturparken i Uppsala och Ung Teater Östervåla från Heby kulturskola är två av de åtta finalisterna som kommer att framföra sina föreställningar under helgens nationella festival. De har valts ut av jurymedlemmar från Riksteatern som fastnat för deras tolkningar av de nyskrivna pjäserna Glöm aldrig Trine av Dag Thelander och De äldsta av Deborah Pearson.

Ung Teater Östervålas uppsättning regisserades av Anja Björck. Hon är regissör och arbetar som kulturskolepedagog i teater och musikal på Heby kulturskola. Ung Kult-Urs uppsättning regisserades av Nanna Castillo som även är teaterpedagog och verksamhetsledare för Kulturparken.

Ung Teater Östervåla Ung Kult-Ur

Juryns motiveringar

träffar oss rakt i hjärtat […] De bjuder på en modig och personlig uppsättning som tar fasta på både den varma humorn och djupa allvaret i Glöm aldrig Trine.

Juryn om Ung Teater Östervålas uppsättning

en sprudlande teater-smällkaramell” med ”tydligt genomarbetat skådespeleri, med starka och unika karaktärsval, samt en anmärkningsvärt god kontroll och hantering av texten.

Juryn om Ung Kult-Urs uppsättning.

Om projektet Länk

Region Uppsala har tillsammans med Riksteatern Uppsala län och Gottsunda dans & teater, bidragit till projektet Länk och den regionala festivalen i Uppsala län. Det har gjort att många ungdomsensembler i länet har fått möjlighet att sätta upp nyskrivna ungdomspjäser, skapat möten mellan amatörgrupper och den professionella teatervärlden samt gett stöd till för ensemblernas medverkan under både den regionala festivalen och den nationella festivalen.
Läs mer om projektet Länk

Anna Käck, Anni Gustafsson