Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Regler och rättigheter i vården
Du kan lämna synpunkter eller klaga om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Det kan du göra både som patient och anhörig. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.
Som patient ska du få bra vård av god kvalitet och du ska bli bemött med respekt av vårdpersonalen. Du ska få tydlig information om din hälsa och din vård som du förstår.
Du kan lämna synpunkter eller klaga om du inte är nöjd med den vård du har fått eller tycker att det har skett något felaktigt.
Synpunkter eller klagomål på vården
Du kan kontakta verksamheten som ansvarar för den vård du vill lämna synpunkter eller klagomål på. Du kan också höra av dig till patientnämnden.
Patientnämnden
Du kan kontakta patientnämnden i Uppsala län om du vill ha stöd i samband med att du har synpunkter eller vill klaga på vården. Du kan kontakta patientnämnden först om du vill. Du behöver inte ha kontaktat vården innan med dina synpunkter.
Patientnämnden är fristående från hälso- och sjukvården. Där kan du också få information om dina rättigheter och få råd om vilka andra myndigheter du kan kontakta eller anmäla till, om det behövs.
Det kostar inget att kontakta patientnämnden.
Råd om vård och kontaktuppgifter
Hitta mottagningar, läs om sjukdomar och behandlingar samt logga in till e-tjänsterna.