Leukoplast wet wipe injektionstork ingår i läkemedelsförmånerna

2024-01-10

Leukoplast wet wipe injektionstork som ersätter Cutisoft Wipes ingår i läkemedelsförmånerna från och med 231229.

Injektionstork Cutisoft Wipes, som används exempelvis i samband med glukoskontroll vid insulinbehandlad diabetes, har bytt namn och förpackning och säljs numera under varunamnet Leukoplast wet wipe, 100 st, varunummer 731995. Produkten är oförändrad, det vill säga en våtservett i non-woven med 70 % isopropylalkohol (IPA), se Leukoplast wet wipe (pdf).

Produkten ingår i läkemedelsförmånerna från och med 231229 och finns att förskriva som förbrukningsartikel i Cosmic. Leukoplast wet wipe går även att rekvirera via Agresso.

Selefa injektionstork

Selefa injektionstork 70 %, 3 x 3 cm, 1 x 200 st, varunummer S02945 går att rekvirera via Agresso, men kan för närvarande inte förskrivas via Cosmic. Se Injektionstork sprit 70% IPA (onemed.se).

Ingrepp med liten risk för infektion (vardhandboken.se)

Läkemedelsteamet

Regionkontoret