Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Vårdgaranti
Vårdgarantin utgår ifrån patientens perspektiv och syftar till att patienten ska få den vård den behöver inom en viss tid.
Inom den specialiserade vården gäller garantin för planerad vård då patienten söker vård för ett nytt hälsoproblem. Inom primärvården gäller garantin för bedömning av ett nytt hälsoproblem, en oväntad eller kraftig försämring/förändring av ett tidigare känt medicinskt problem eller utebliven behandlingseffekt. Vårdgarantin gäller enbart i den region som patienten är folkbokförd i.
Vårdgarantin är lagstadgad enligt följande:
Patientens val och möjligheter
En patient har möjlighet att välja öppenvård, primärvård, öppenspecialistvård och öppen högspecialiserad vård i annan region. Om det finns krav på remiss för den öppna specialistvården i patientens hemlandsting eller i den region där patienten söker vård i måste dessa remisskrav följas.
I det fall hemregionen eller berörd vårdregion kräver remiss till den öppna specialistvården kan även andra regioner utfärda sådan remiss.
Det är alltid den medicinska bedömningen som avgör hur snabbt vård kan erhållas. Valfrihet är alltså ingen rättighet att få vård inom en viss tid.
Vid slutenvård i annan region måste patienten ha en valfrihetsremiss från berörd enhet i hemregionen som attesterats av verksamhetschefen.
Ditt ansvar som vårdgivare i relation till patienten
Det är ditt ansvar som vårdgivare att informera patienten om beräknad väntetid och se till att patienten får besök och behandling/operation inom vårdgarantins gränser. Patienten är inte skyldig att känna till lagkrav, ställa frågor eller hävda sin vårdgaranti.
Ansvaret innebär att du som vårdgivare behöver säkra att det finns rutiner som ligger i linje med vårdgarantins intentioner. Exempelvis att information i kallelse och remisser om väntetider stämmer, att förutsättningar för dialog med patienten finns och att patienten får information och kan komma i kontakt med aktuell mottagning vid frågor.
Vårdgarantins gränser inom Region Uppsala
Valfrihet för vårdgivare
Mer om vårdgarantin
- Vårdgaranti för dig som vårdgivare (pdf i Docplus)
- Uppföljning av väntetider på vantetider.se
- Vårdgaranti på skr.se
- Information om valfrihet på 1177.se
-
SAS Viya: Region Uppsalas rapport- och analysverktyg
I SAS Viya finns två utdatarapporter som skapats för att ta fram statistik för analys och uppföljning av vårdgaranti och tillgänglighet. Rapporterna heter Väntetider i vården och förstärkt vårdgaranti och Inflöden till vårdcentralerna.