Kritiska artiklar till vården fördelas enligt nytt system

2020-04-17

Under covid-19-krisen har ett nytt system tagits fram fördelningen av kritiska artiklar inom Region Uppsala.    – Varje dag uppstår något akut behov och det måste vi lösa efter bästa förmåga, säger Mikael Roxengård på godsmottagningen.

Micke och Jocke arbetar på godsmottagningen och ser till att vården får det material den behöver.

Vården förstår bättre än någon att det är speciella omständigheter nu.

Mikael Roxengård, godsmottagningen

Ett 20-tal artiklar har klassats som kritiska, det gäller framförallt vanliga förbrukningsvaror där det finns en risk att det kan bli en bristvara, till exempel handskar, ansiktsmasker och handsprit. Utöver de kritiska artiklarna tillkommer så kallade akuta specialartiklar, där behov kan uppstå plötsligt.

– Vi gör nu i första hand en grov procentuell fördelning mellan Akademiska sjukhuset, Lasarettet i Enköping, vårdcentralerna samt Folktandvården, säger Mikael Roxengård, som ansvarar för arbetet med den nya fördelningsrutinen.

Mikael upplever att reaktionerna från vården varit mestadels positiva.
– Det är en omställning för dem, men de förstår bättre än någon att det är speciella omständigheter nu, säger han.

Civilsamhället ställer upp. Det är verkligen fint att se.

Mikael Roxengård

Arbetsbelastningen har blivit märkbart högre för många på transport-/logistikavdelningen, men kanske allra mest för dem som kör ut gods till vården, upplever Mikael. En stor skillnad vid leveranserna är att man måste kontakta personalen i förväg.

– Logistikkedjan är väldigt genomtänkt men nu blir det en del justeringar och mer att göra. Man kan till exempel inte bara dyka upp med varorna, som tidigare, säger Mikael.

Många privata aktörer vill hjälpa till där de kan: Destillerier levererar sprit, reklambyråer gör anpassade visir och Försvarsmakten levererar skyddsmasker.

– Civilsamhället ställer upp nu, det är verkligen fint att se, säger Mikael. Allt kvalitetsgranskas naturligtvis innan det levereras vidare till vården, fortsätter han.

Ida Åhlén

Kommunikationsstrateg