Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
E-tjänster på 1177.se
Genom att logga in på 1177.se kan invånarna kommunicera med vården på ett säkert sätt och göra vårdärenden. Det går till exempel att boka tider, förnya recept, läsa sin journal eller ta del av internetbaserade stöd- och behandlingsprogram.
Ett visst tjänsteutbud finns tillgänglig för alla i 1177, andra e-tjänster erbjuds på mottagningarnas startsidor. Utbudet av invånartjänster skiljer sig åt mellan regionerna.
E-tjänster för Region Uppsala
Ärendetyper
Mottagningens e-tjänster bygger på ärendehanteringen i 1177 . Som alternativ till kommunikation via telefon ska enheter erbjuda kontakt via e-tjänster, exempelvis Kontakta oss och Förnya recept.
Personalen loggar in via Personal 1177 för att hantera mottagningens ärenden.
1177 tidbok
Invånaren kan själv se sina bokade tider och administrera av- och ombokningar. Bokning av ny- och ombesök har införts i delar av Region Uppsala. Läs mer om 1177 tidbok.
1177 journalen
Invånaren kan ta del av sin journalinformation från Region Uppsala och andra regioner. Läs mer om 1177 journalen.
1177 stöd och behandling
Vården kan erbjuda invånare stöd och behandling över nätet, antingen helt internetbaserad behandling eller som ett komplement till den vanliga behandlingen. Läs mer om 1177 stöd och behandling.
Mina intyg
Invånaren kan se och hämta digitala intyg på 1177.se, till exempel läkarintyg från Cosmic.
Läkemedelstjänster
Invånaren kan ta del av sina förskrivna recept och uthämtade recept via E-hälsomyndighetens e-tjänst.
Vårdnadshavare kan ta del av läkemedelsinformation för sina barn.
Listning på vårdcentral och BVC
Invånaren kan lista sig på vårdcentral och barnavårdscentral, se aktuell listning och ändra listning.
Välja vårdcentral och barnavårdscentral i Uppsala län (1177.se)
1177 egen provhantering
Egen provhantering är en e-tjänst som ger invånaren möjlighet att själv bestämma över sina provtagningar. Istället för att gå till vårdcentralen och lämna ett prov kan invånaren beställa ett hemtest. Ett provtagningskit skickas till patienten som tar provet hemma och skickar för analys. Tjänsten förflyttar delar av provhanteringen från sjukvården till invånaren. I Region Uppsala används tjänsten vid provtagning av klamydia och gonorré.
Beställ journalkopior, loggrapport och spärrblankett
Invånare kan beställa journalkopior, loggrapport och blankett för att spärra sin journal. Beställningen går till CESÅ.
Journalhantering av patienter
Lämna synpunkter eller klagomålpå vården i Region Uppsala
Invånare som har synpunkter eller klagomål på vården i Region Uppsala kan via e-tjänsten synpunkter och klagomål skicka in ärenden till berörd verksamhet eller patientnämnden.
Lämna en synpunkt eller klagomål (1177.se)
Frisktandvårdsportalen
Invånare kan teckna frisktandvårdsavtal och läsa individuella skötselråd digitalt.
Invånares inloggning på 1177.se
Hitta vård via 1177.se
Hitta vård är en tjänst på 1177.se som presenterar kontaktinformation till olika verksamheter inom vården och tandvården.
Varje enskild mottagning har en egen informationssida (så kallade kontaktkort) där kontaktuppgifter, e-tjänster och övrigt utbud presenteras. Innehållet hämtas framför allt från HSA och fylls på med information från andra nationella källor och även i vissa fall regionala.
Sök vård på rätt mottagning på 1177 (1177.se)
Kontakt
Nationell support för invånare
Telefon: 0770-72 00 00
Öppet: klockan 6–22 alla dagar
Regional förvaltning
Invånartjänster för e-hälsa, hälso- och sjukvårdsavdelningen, kontakt via mejl 1177etjanster@regionuppsala.
Lokal support för verksamhet
För frågor och support om e-tjänster, kontakta i första hand lokal vårdsystem- eller e-tjänstesamordnare, länk till it-support och vårdsystemsupport.